*

Jiska Gröhn Konservatiivisuus ei saa olla pysähtyneisyyttä

Jäämeren rata – nyt

  • Jäämeren rata – nyt

Jäämeren radasta on puhuttu jo sata vuotta. Nyt olisi jo korkea aika ryhtyä sanoista tekoihin. Yle uutisoi hiljattain, että Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo käsitellä Jäämeren ratahanketta yhdessä Helsinki-Tallinna-tunnelin kanssa. Hyvä näin!

 

Radan merkitys Lapille olisi merkittävä. Toimivat liikenneyhteydet ovat tärkeitä paitsi teollisuudelle, myös matkailulle ja aivan tavallisille ihmisillekin. Jäämeren rata yhdistäisi Lapin tiiviimmin muuhun Suomeen ja tekisi alueesta houkuttelevamman eri toimijoille. Koillisväylä tulee todennäköisesti olemaan merkittävä kauppareitti Kaukoidän suuntaan – yhteydet Jäämerelle on saatava kuntoon. Näin rata palvelisi lopulta koko valtakunnan etua.

 

Jäämeren radalla on kuitenkin myös turvallisuuspoliittinen merkityksensä, josta ei ainakaan Ylen jutussa puhuttu sanaakaan. Suomi on logistisesti saari. Itämeri on tällä hetkellä ainoa merellinen kulkuväylämme. Jäämeren radan avulla vähentäisimme riippuvuuttamme Itämerestä erityisesti kriisitilanteessa sekä poikkeusoloissa, vaikka satamat sijaitsisivatkin Norjassa.

 

Mihin rata sitten tulisi rakentaa? Radan rakentamista Murmanskiin en pidä järkevänä, jolloin vaihtoehdoiksi jäävät Kirkkoniemi (kartassa punaisella merkattu rata) ja Tromssa (vaaleanpunainen rata). Turvallisuussyistä radan päätepisteen rakentaminen Tromssaan voisi olla perusteltua, vaikka Kirkkoniemeen suuntavassa radassa olisi omat hyvät puolensa erityisesti niille lappilaisille, joiden täytyy kulkea palveluiden perässä Rovaniemellä. Tromssan rata ei kulkisi Rovaniemen kautta ja Kolariin asti pääsee jo nyt junalla. Kirkkoniemen rata palvelisi myös Soklin kaivosta, mikäli siellä saataisiin varsinainen kaivostoiminta joskus aloitettua.

 

Pidän erittäin tärkeänä sitä, että Jäämeren ratahanketta pidetään esillä. Rata tulisi ehdottomasti rakentaa huolimatta siitä, toteutuuko Tallinnan tunneli vai ei. Mitä pikemmin, sen parempi.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Koillisväylä tulee todennäköisesti olemaan merkittävä kauppareitti Kaukoidän suuntaan..."

Onkohan tähän mitään tutkimustietoa perusteluksi? Tämänhetkiset volyymit ovat täysin mitättömät, ja käytännössä yksinomaan Venäjän sisäisen liikenteen varassa. Kaupallisin perustein toimivaa liikennettä ei käytännössä ole, ja sellaisen potentiaali on hyvin rajallinen niin teknisistä, taloudellisista kuin poliittisista syistä.

Transiton osalta taas idea on vielä käsittämättömämpi. Vai millä matematiikalla on kannattavaa roudata tavaraa pienemmillä aluksilla tai maitse Suomeen ja Suomen läpi pohjoiseen, ja sitten lastata se isompaan alukseen koillisväylän kautta kuljetettavaksi?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Siperian rata täytti tänä vuonna 100 vuotta !

Rata kulkee 9 288 kilometrin matkan Moskovasta Vladivostokiin ja Venäjän rajan yli Rasŏniin, Pohjois-Koreaan. Rata ylittää kahdeksan aikavyöhykettä, ja sen aikataulut ovat Moskovan ajassa.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Tässä skenaariossa on se huono puoli että Suomella ei ole Jäämeren rantaa tai edes maayhteyttä Jäämerelle.

Tämä hanke riippuu kokonaan Venäjän tai Norjan hyväntahtoituudesta päästää suomalaiset rakentamaan rataa sinne.

Tietenkin voihan olla suomen hallituksella on aluevaatimuksia esim puuttuvan käsivarren suhteen. Eihän sitä koskaan tiedä.

Käyttäjän NinniYlikallio kuva
Ninni Ylikallio

Kannatan ilolla kaikkea, mikä saisi muuta Suomea kehittymään, sillä kaikki eivät mahdu asumaan Etelä- Suomeen. Ja vaikka mahtuisivat, ei se olisi järkevää.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

"Jäämeren radasta on puhuttu jo sata vuotta. Nyt olisi jo korkea aika ryhtyä sanoista tekoihin."

Kyllä siellä Petsamon suunnalla on kovasti touhuttukin kulkuväylä- ja kuljetusinfrankin rakennushankkeissa 1920-30-luvuilla ja aina talvi- ja jatkosotaan saakka, jolloin itänaapuri aiheutti hankaluuksia ja sittemmin vei koko senpuoleisen käsivartemme. Tässä vähän lisää yleistiedonhuoltoa koko kansalle Suomineidon alkuperäisestä luomuasusta ja 1920 rauhanomaisesti ikuisiksi sovittujen rajojen 'kehityksestä' 100-vuotisen itsenäisyyden ajan upein digitaalisin karttaversioin. Niiden alkuperäiskappaleiden julkinen esittäminen muuten oli kielletty Suomessa Stalinin Valvontakomission ukaasilla 1945 ja ne määrättiin toimittamaan Neuvostofasistiliittoon - ks. http://rescordis.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri...

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Tromssa ilman muuta on oikea suunta. Itä on inha suunta. Miksi norjalaiset vastustaisivat hanketta?

Jarkko Lammi

Suomi on kaupan kannalta käytännössä saari. Eu: N rikkidirektiivi iskee meihin pahasti. On laskettu, että se maksaa meille 500-1 miljardi joka vuosi. Eikö tässä olisi paikka pyytää eu:lta tukea? Pari miljardia jäämerenrataan.... :)

Toimituksen poiminnat